środa, 9 marca 2016

Papryka z farszem z pieczarek i soczewicy

Dziś na obiad zrobiłam danie jarskie. Nie trzeba przecież codziennie jeść mięsa! Zapiekanki z papryki z farszem z pieczarek i soczewicy mogą spokojnie zastąpić mięsny posiłek. Zrobiłam je w 2 wersjach. Dla mnie z pietruszką, a dla męża z serem. Po upieczeniu pachniały cudownie! Ale ze względu na nietolerancję mleka musiałam zadowolić się tylko ich zapachem..



Do przygotowania zapiekanek potrzebne będą:
2 papryki
10-12 pieczarek 
cebula - ile kto lubi, ja użyłam 1,5
1-2 pomidory
1/4 szklanki czerwonej soczewicy
olej 
przyprawy (u mnie tylko sól i świeżo mielony pieprz)
żółty ser

Najpierw siekamy cebulkę i podsmażamy. Dodajemy drobno posiekane pieczarki i w międzyczasie zaczynamy gotować soczewicę. Kiedy pieczarki będą gotowe dodajemy pokrojonego pomidora i ugotowaną soczewicę. Jeszcze chwilę zostawiamy na ogniu, żeby się przegryzło i sok z pomidorów odparował. Przyprawiamy wg. uznania.

Papryki kroimy na pół, wycinamy gniazda nasienne. Nakładamy farsz i na wierzch możemy posypać tartym serem, albo dla leniwych - pokroić plasterek na paseczki jak na zdjęciu wyżej :)

Pieczemy w naczyniu żaroodpornym w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni przed 40-45 minut. Na dno naczynia wlać odrobinkę wody - ja wlałam za mało i niestety coś tam się przypaliło - widać na ostatnim zdjęciu.

Do siekania cebuli i pieczarek użyłam bardzo sprytnego urządzenia z IKEA. Obyło się bez łez i wszystko posiekałam dosłownie w 2 minuty.


Taki obiad będzie nie tylko pyszny, ale i zdrowy.

Soczewica jest szczególnie dobra dla kobiet w ciąży ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego i żelaza. Pomaga zapobiegać anemii, co jest bardzo ważne zwłaszcza w 6 miesiącu ciąży, gdy zapotrzebowanie na ten pierwiastek znacząco wzrasta.
Dobrym uzupełnieniem soczewicy będą pieczarki, które zawierają sporo witamin z grupy B (głównie B1, B2 i B3, ale też kwas foliowy - wit. B9), a także witaminę D, która nie występuje w warzywach. Są też bogate w fosfor, selen, żelazo i miedź. Pieczarki dostarczają dużo łatwo przyswajalnego białka, więc tak jak soczewica mogą stanowić zamiennik mięsa.
Papryka z kolei bogata jest w witaminę C, która zwiększa nawet kilkukrotnie przyswajanie żelaza.  Poza witaminą C jest jeszcze całe bogactwo innych dobrodziejstw. Już pół papryki dostarcza dzienną dawkę beta-karotenu.

Sami widzicie, że takie zapiekanki to samo zdrowie.

Smacznego!



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz